Kulissza

Kommunikáció-elemzés bátraknak

Teljesen természetes, hogy sokszor nem látjuk reálisan saját magunkat, a saját munká(i)nkat. (Bár talán nem is a „reális”, hanem az egyszerű „jól” a legjobb kifejezés.) Amikor csinálunk valamit, tevékenyek vagyunk valamiben, vagy írunk valamit, úgy belemerülünk, hogy nem tudjuk kívülről, mások szemével, „ügyféloldalról” nézni az eredményt.

Hiába próbálunk teljesen objektívek lenni, ez soha nem fog sikerülni. Még akkor sem, ha mi vagyunk önmagunk legnagyobb kritikusa. Mert ebben az esetben épp a túlzott szigor vezethet tévútra.

De akkor nézzük meg végre konkrétan, miről is van szó.

Testképzavar ?

Valami olyasmiről, mint a testképzavar, csak míg a testképzavar esetében a saját szemed csap be, a munkád esetében nem látsz a szemedtől. Éppen ezért mindkét esetben idegen szemekre van szükség. (Hidd el, tudom, megint előjött ez a fránya testképzavarom…)

Mivel egy prémiummulti (szörnyű szó, igaz?) marketingkommunikációs részlegénél dolgoztam évekig, ragadt rám néhány finomság. Ennek köszönhetően azonnal szemet szúr, ha valami vagy valaki nincs egységben.

Jelen esetben például egy kisvállalkozó honlapja a termékeivel, a céljaival, a mondanivalójával, a szövegeivel. Sőt továbbmegyek: ez a honlap a többi csatornájával sem, mint amilyenek a közösségimédia-oldalai vagy a videómegosztói.

A kommunikáció rombolhat

Ezért szolgáltatásomat kibővítettem, és marketingkommunikációs (markcomm) elemzéseket is kínálok az érdeklődőknek. Ők pedig hál’ Istennek vannak, ami azt jelenti számomra, hogy sokaknak igenis fontos a teljes körűség.

Elszomorít ugyanis az a tényleg kismillió, írással, marketinggel (is) muszájból foglalkozó, feltörekvő vállalkozó, aki nem ismeri fel a rossz kommunikáció imidzsromboló szerepét. És nem azért leszek szomorú, mert szívügyem a kommunikáció. A fenét. Hanem azért, mert sajnálom azt a vállalkozót, aki rengeteg energiát fektet be az egyébként fantasztikus termékeibe/szolgáltatásába. Csak mindezt jól megtervezett kommunikáció nélkül…

Csodás alkotások, fantasztikus alkotók tűnnek el végül – érdeklődés hiányában – a süllyesztőben, mert nem jut eszükbe az az egyszerű dolog, hogy vajon jól szólították-e meg az ügyfeleiket?

Az elemzésem lényege pedig épp valami ilyesmi.

Mi az a markcomm-elemzés?

Egy olyan, többségében objektív vizsgálódás a részemről, amely során egyben analizálom egy adott weboldal és a hozzátartozó más online felületek kommunikációját, valamint azok ügyfelekre gyakorolt hatását.

Ez szakszerűen annyit tesz, hogy tartalomstratégiai és ügyfélszempontból is értekezek. Ezzel kettős tükröt mutatok a márka tulajdonosának, amivel elősegíthetem a hatékonyabb kommunikációját.

Mi garantálja az elemzés objektivitását?

Őszintén? Semmi.

A marketingkommunikációs elemzés nem tud százszázalékig objektív lenni, és nem is akar. Pont az említett kettős tükör miatt. Hiszen ilyenkor belehelyezkedem egy potenciális vásárló, ügyfél szerepébe is – mi mindenre jó a színjátszós múlt – és hagyom, hogy hasson rám a vizsgált márka és annak kommunikációja. Ha ez objektív lenne, akkor hazudnék a legnagyobbat.

Éppen ezért az elemzésben hangsúlyozom, hogy ez ajánlás, így meg így kellene szerintem csinálni a dolgokat, aztán remélem, egyet is értenek velem.

Természetesen túlnyomórészt szakmai szemmel vizsgálódom – főleg ami a szövegeket, a tartalmakat, a tartalomstratégiát illeti –, hiszen a markcomm-elemzésem központjában tényleg a márka kommunikációja áll.

Márka-kommunikáció

Hogy mi ez? Röviden, hogy hogyan adod el magad. Hosszabban pedig, hogy

  • milyen értéket közvetítesz és milyen csatornákon,
  • milyen szövegezéssel látod el a márkádat,
  • milyen stílust vettél fel,
  • a csatornáidon megvan-e az összhang,
  • a márkád egységes képet ad-e rólad a felületeiden,
  • a márkaképed köszönőviszonyban van-e egyáltalán a termékeddel/szolgáltatásoddal
  • és hogy te magad köszönőviszonyban vagy-e a márkáddal.

Ennek értelmében bontom 4 részre az elemzést.

Az elemzés felépítése

  1. Elsőként az első benyomásaimnak adok hangot, sokszor költői kérdés formájában.
  2. Azt követi a honlapo(ok) kielemzése designhatás és tartalom szempontjából.
  3. Ezek után olvasható a közösségi felületek kommunikációjának észrevételezése,  
  4. majd a saját extra javaslataim a cselekvésre.

Egy ilyen elemzés általában 4-5 oldal, mert vázlatpontokban szedem össze az észrevételeket.

Nem szívelem ebben a műfajban a felesleges „rizsát”, és tapasztalatom szerint az ügyfeleim is hálásak a „nyersességért”. Elmondhatnám ugyanezt persze 20-25 oldalban is, hogy lehidalhasson az ügyfél a munkám profizmusától, de nem az én márkám a cél. (Sőt azt ne is próbáld elemezni, mert még el sem kezdtem igazán építeni. Én csak dolgozom és segítek. Ha majd beindulok, azt úgyis látni fogod.)

A markcomm-elemzés dühítően őszinte

Ne kérdezd, hogy áll rajtad az új ruhád, ha nem akarod tudni az igazat. Persze válaszolhatok neked burkoltan, hiszen szövegíró vagyok; úgy csűröm-csavarom, ahogy jólesik.

Például így:

Ez a szín igen érdekes és kifejező, szerintem klasszul megy a szemeidhez, de nem tudom biztosan eldönteni, hogy a bőrödhöz jól vagy rosszul passzol-e. Azt hiszem, egy kis sminkkel lesz majd tökéletes a hatás. Ha pedig feldobod egy nagy stólával, úgy lesz az igazi. Az alól sejtelmesen kilátszik majd az anyag, ami izgalmassá fogja tenni a megjelenésedet.

A másik verzió pedig így hangzik:

Ha neked
tetszik, legyen, de egy stólával jobb, ha eltakarod. Előnytelen. Bocs.

Nos, a marketingkommunikációs elemzés ez utóbbi: egyértelmű, lényegre törő, érthető.

Ha ezek után is úgy érzed, szükséged van egy ilyen „orvosi” vizsgálatra, keress meg bátran akár a Facebook-oldalamon keresztül is, vagy a lenti mailcímen. Ígérem, csak annyira fog fájni, mint egy szúnyogcsípés.

Az már más kérdés, hogy milyen szúnyogra gondolunk…

Leave a Reply

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük