Barion Pixel
vásárló nénik görgős táskákkal
Kulissza

Marketing, te átok!

Mi a jó marketing? Ez motoszkál a fejemben idestova 9 éve. Akkor kerültem ugyanis a Mercedes-Benz Marketing és PR részlegéhez, és azóta töröm ezen a fejem.

Hogy általánosságban mi a sikeres marketing, azt meg tudom válaszolni:

  • a megfelelő célcsoportnak szól,
  • el is jut a megfelelő célcsoportig,
  • érthető és egyértelmű a kommunikációja,
  • színes-szagos, vagyis vonzó az emberek szemében,
  • nemcsak ígér, hanem ad is, nem mellesleg
  • megéri a belefeccölt energiát anyagilag is.

Ezek az alapok. De hogy a sikeres marketing jó-e? Az már nagyon szubjektív. Mert a jó is, mint minden, relatív fogalom.

Sikeres vagy jó marketing?

Egy sikeres marketing akkor jó, ha beváltja az indítója hozzáfűzött reményeit, azaz végül profitot fog termelni, vagy legalábbis elindul felfelé az úton. A befogadó szemszögéből azonban nem ennyire egyszerű a helyzet.

A jó marketing a célcsoport szemében az, amelyik megszólítja őt, szereti őt és ezáltal a célcsoportnak is kedves. Ez viszont nem jár egyenesen azzal, hogy a marketing sikeres is lesz.

Mondok konkrétumot:

  • Ha a marketingguruk agyba-főbe nyomják neked a reklámot;
  • ha végig azt hangoztatják, hogy mekkora májerek;
  • ha folyamatosan az az érzésed, hogy inkább magukat sztárolják, mint hogy veled törődnének;
  • ha felismered az összes kommunikációs formulát, amelyet használnak és
  • ha ezeket mindig ugyanúgy használják,

akkor nem biztos, hogy mindenkinél célt érnek.

Ügyfélszempontból ugyanis szerintem az a szerencsés, ha

  • mindig valami váratlannal, de igazzal állnak elő az emberek;
  • a marketingben őszinte érzések vannak nagy szavak helyett;
  • a központban az van, amit kaphatok és nem más(ok).

Mindez pedig úgy, hogy nem ömlengve, szó-és mondatfolyamokkal történik az egész „arcba tolás”. Ellenkező esetben az érzés ugyanis inkább az, hogy a marketinges bizonytalan vagy épp nagyon is csúsztat (hiszen többezer karakterben, heti többször mondja el ugyanazt, csak épp egy kicsit másként). Nekem ez mindig gyanús, vagy jó esetben sok.

Kell, hogy a marketinged mindenkihez elérjen?

Ebből két dolog következik:

  • nem én vagyok a célcsoport;
  • én vagyok a célcsoport, de nem az én nyelvemen szólnak hozzám.

Feloldható ez az ellentét, vagy felesleges ezzel foglalkoznia a marketingesnek? Felesleges-e törnie magát azért, hogy engem és a hozzám hasonlókat is elérje, mikor a marketingje így is sikeres? És vajon nekem (és a hozzám hasonló vállalkozóknak) át kell-e állnunk ara a marketingre, amely tőlünk távol áll, de működőképesnek tűnik?

Erre az utóbbira egyértelműen tudok válaszolni: nem. Az elsőre viszont nem olyan könnyű.

Ha én lennék a sikeres marketingelveket követő, akkor nem törődnék azzal, hogy nem érek el mindenkit, hiszen így is profitot termelek. De ha jó marketinges vagyok, akkor bizony zavarna, hogy a célcsoportom nem minden szegmensénél talál be a kommunikációm. Mert én tényleg azért „adok el”, hogy mindenkinek, akinek támogatásra van szüksége, segíthessek. Ehhez pedig – úgy gondolom – nem többféleképpen, hanem csak őszintén, kertelés nélkül kell „marketingezni”.

Az én marketingem valami ilyesmi

Háromgyerekes, elvált, vállalkozó anyuka vagyok. Hogy ez jó ajánlólevél-e? Attól függ, minek és kinek. Kommunikációs tanácsadóként és szövegíróként nem kell, hogy belevigyem a magánéletemet a munkába, de a szövegeim hátterében biztosan benne van minden élettapasztalatom. És ez nem rossz, hiszen egy tartalmas, változatos és néha nehéz, néha könnyebb élet rengeteget tanít. A kommunikáció alapja pedig az élet ismerete.

Szövegíróként ugyanis mások bőrébe bújva fogalmazom meg azokat a gondolatokat, amelyeket ők – szakmájukból kifolyólag – nem tudnának, vagy nem úgy tudnának, ahogyan szeretnék. Kommunikációs tanácsadóként pedig az az empátia segít, amelyet az életem történései nélkül nem tudnék felszínre hozni.

Tehát háromgyerekes, elvált, vállalkozó anyuka vagyok, aki 20 évet tanított német nyelvet, 5 évig volt a Mercedes-Benz Marketing és PR részlegénél, 1 éve pedig a saját kommunikációs Bt-jét vezeti sikerrel és segít a KKV-szektorban dolgozóknak.

Hogy mellette van egy blogger-énem is? Igen, mert a sallangmentességet, az önmagunk felvállalását nemcsak a vállalkozásoknak „tanítom”, hanem mindenkinek, aki azonosulni tud a davidaságommal.

Te levetkőzted már a feleslegedet? Ha még nem, keress meg. Profi „életmódtanácsadó” (is) vagyok.

És most te jössz. Ki vagy te? Milyen a te marketinged? Valóban a tiéd vagy másé? Jó, sikeres vagy mindkettő? És nem utolsósorban, kinek jó és ki szemében sikeres? Tudsz válaszolni? Ha igen, meg is írhatod ide vagy a Fb-oldalamra. Vitassuk meg.

Leave a Reply

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük