Barion Pixel
webshop seo
Kulissza

Webshop SEO 

[1]„Ahol igazán tétje van a hatékony reklámszövegnek, az az e-commerce világa.” Miért olyan fontos tehát, hogy egy szövegíró is képben legyen a Webshop SEO-val? Már mondom is.

Az e-commerce, azaz az elektronikus kereskedelem olyan üzleti tevékenység, amely az interneten keresztül zajlik; a vállalkozások online értékesítik termékeiket és szolgáltatásaikat az ügyfeleknek. Ennek formái az online boltok, azaz webshopok, az aukciós oldalak, de a digitális letöltési lehetőségek és az online piacterek is.

Az e-commerce rendszerének kulcsfontosságú elemei a weboldalak, az online fizetési rendszerek, az értékesítési és marketingstratégiák, az ügyfélszolgálat és a logisztika, amelyek kialakításában, működtetésében nekünk, szövegíróknak nagy szerepünk van, hiszen az e-commerce tevékenységek során fontos szerepet játszik a keresőoptimalizálás, a közösségi média és az e-mail marketing is.

Természetesen dönthetünk úgy, hogy nem vállalunk ilyen jellegű munkát, nekem speciel ez nem is a szívem csücske, de szövegíróként akkor is képben kell lennünk az e-commerce világával is.

A marketingszövegírás nagy felelősség

A webshop SEO és a marketingszövegírás nagy felelősség. Itt fillérre pontosan le lehet mérni, hogyan teljesítenek a szövegeink, mekkora a konverzió, milyen eladásokat generálunk, éppen ezért folyamatosan figyelnünk kell az aktuális trendeket, újításokat a tartalomgyártásban. Meg kell tanulnunk a legújabb szoftverek, programok, hirdetési felületek használatát, azaz folyamatosan képben kell lennünk a marketing minden szegmensével. Ennek megfelelően ismernünk kell, hogy milyen szövegtípusok milyen értékesítési folyamatokat támogatnak, magyarul, hogy hová mit és hogyan kell írnunk. Mutatom a listát:

  1. Címlapszövegeket,
  2. landing oldalakat,
  3. bemutatkozó részt,
  4. csalianyagokat,
  5. fő- és alkategóriákat,
  6. termékleírásokat,
  7. blogcikkeket,
  8. rövidebb híranyagokat,
  9. teszteket,
  10. GYIK-szövegeket,
  11. letölthető anyagokat (pl. katalógusok)
  12. esettanulmányokat,
  13. oktatóanyagokat,
  14. köszönő oldalakat,
  15. űrlapokat,
  16. külső linkek szövegeit,
  17. szállítási és fizetési információkat,
  18. felugró ablakok szövegeit, illetve
  19. mindezekhez posztokat és
  20. hirdetésszövegeket

kell majd megírnunk, éppen ezért szövegíróként – jó esetben – hatalmas kulcsszóbázissal lesz dolgunk. Mivel pedig mindez az értékesítésről fog szólni, igazán topon kell lennünk a kulcsszavakkal és a webshop SEO-val kapcsolatban is.

Mi az a webshop SEO?

A webshop SEO (Search Engine Optimization) tehát az a folyamat, amelynek során a webáruház tulajdonosai annak érdekében optimalizálják a weboldalukat, hogy a webáruházuk minél magasabb helyezést érjen el a keresési eredmények között. A webshop SEO célja, hogy így növelje a webáruház organikus forgalmát és javítsa a webáruház láthatóságát az interneten.

Többféle technikát tartalmazhat, beleértve

  • az oldal optimalizálását kulcsszavak segítségével,
  • a Meta-tagok, a címek, a leírások és a tartalom optimalizálását,
  • a weboldal sebességének optimalizálását,
  • mobilbarát weboldal kialakítását,
  • a belső linképítést és a külső linkek építését.

Az elv ugyanaz, mint a szövegek keresőoptimalizálásánál, csak ez sokkal előrébb való. Hiába írsz meg ugyanis klassz, keresőoptimalizált cikkeket, ha az oldal, ahová feltöltöd, nincs „beseózva”.

A webshop SEO-nak ugyanis az a második célja, hogy megfelelően strukturált, releváns és értékes tartalmat biztosítson a felhasználóknak, ami segíti őket abban, hogy megfelelően tájékozódhassanak a termékekről, szolgáltatásokról, és annak függvényében döntést hozhassanak a vásárlásról. (Extra: A webshop SEO segítségével a webáruházak jobban felkészülhetnek a versenyre, és elérhetik azokat a potenciális vásárlókat, akik keresik az általuk kínált termékeket és szolgáltatásokat.)

Mire figyelj, ha keresőoptimalizált tartalmakat akarsz a webáruházadban, azaz ha megadod magad a webshop SEO-nak?

  1. Az első lépés az, hogy meghatározzuk a legfontosabb kulcsszavakat és kulcskifejezéseket, amelyekkel a célközönségünk a keresőmotorokban keresni fogja a termékeinket vagy szolgáltatásainkat. A kulcsszókutatás segít abban, hogy megértsük a potenciális vásárlóink keresési szokásait és szükségleteit.
  2. Az értékes és releváns tartalom az egyik legfontosabb tényező a webáruház keresőoptimalizálásában. A tartalomnak a termékekről vagy szolgáltatásokról, azok jellemzőiről, előnyeiről, esetleges hátrányairól kell szólnia, és összhangban kell lennie az adott kulcsszóval.
  3. A webáruház struktúrájának is keresőbarátnak kell lennie, hogy a motorok megtalálják. Az oldalaknak legyenek egyértelmű címei, leírásai, fejlécei, az adatok pedig legyenek rendszerezettek.
  4. A kulcsszavaknak nem csak a tartalomban, hanem a weboldalunk egyéb elemeiben is megfelelően jelen kell lenniük. A kulcsszavakat az oldal metaleírásában, címeiben, ALT-címkéiben és a tartalom első bekezdéseiben is használni kell.
  5. A linképítés során az oldalunkra mutató külső linkeket kell gyűjtenünk, amelyek növelhetik az oldalunk láthatóságát a keresőmotorokban. Fontos azonban, hogy csak releváns és magas minőségű linkeket használjunk, mert a rossz minőségű linkek ártalmasak lehetnek. Nem a mennyiség, hanem a minőség tehát a lényeg.
  6. Azok a webáruházak, amelyeknek mobilbarát webdizájnjuk van (reszponzív az oldal), nagyobb eséllyel jelennek meg az organikus keresési eredmények között. A mobilbarát dizájn éppen ezért az egyik legfontosabb tényező a webshop keresőoptimalizálásakor. Egy reszponzív weboldal kialakítása ugyanis elősegíti a jobb felhasználói élményt, javítja az oldal sebességét, növeli a látogatók számát és javítja az oldal rangsorolását is a keresőkben.

Hogyan készíts keresőoptimalizált honlapot?

A következő bekezdést nyugodtan átugorhatod, ha tartalomgyártóként nem foglalkozol weboldalak létrehozásával, ha azonban magadnak mégiscsak készítenél egy honlapot, ezeket tartsd szem előtt:

  1. Legyen az oldalad reszponzív, amely automatikusan alkalmazkodik a különböző készülékek képernyőméretéhez és felbontásához. A reszponzív dizájn lehetővé teszi az oldal tartalmának optimalizálását a kisebb képernyőméretekre, és jobb felhasználói élményt nyújt az eszközökkel való interakció során.
  2. A minimalista tervezés jó: letisztult oldal, gyors betöltés, könnyebb navigáció lesz az eredménye. A gyors betöltési idő biztosítása érdekében az oldal kódját optimalizálni kell, és minimalizálni kell a képeket és más nagy méretű elemeket is.
  3. A rövidített menük és az egyértelmű gombok használata elősegíti az oldal könnyű kezelését még kisebb képernyőméretek esetén is.
  4. Az űrlapokról és más formokról se feledkezz meg. Ha optimalizálod ezeket is, akkor telefonon is könnyű lesz őket kitölteni.  

Beszélhetnék még részletesen a monitorozás és az analitika jelentőségéről is, hiszen ez is nagyon fontos része a webshopok keresőoptimalizálásának, de ez már tényleg nem tartozik szorosan hozzá a szövegíráshoz. Annyit azonban érdemes tudnod róla, hogy amikor a megbízód azzal jön, hogy nem teljesít jól az oldala, mire is gondol pontosan.

Miért fontos a monitorozás?

A monitorozás és analitika megmutatja az oldalak teljesítményét, azaz megismerhetjük belőle a látogatói adatokat, a versenytársak eredményeit, a hivatkozások relevanciáját és természetesen a konverziót is.

A szöveg minőségét tehát számos tényező alapján lehet mérni, és az értékelési kritériumok eltérhetnek attól függően, hogy mi a szöveg célja és milyen környezetben használják. Az alábbiakban néhány olyan szempontot sorolok fel, amelyek segíthetnek a szöveg minőségének mérésében:

  1. A szövegnek összhangban kell lennie a témájával, és megfelelő információkat kell tartalmaznia, hogy elérje a célját (tartalomrelevancia).
  2. A szövegnek követnie kell az adott nyelv helyesírási és grammatikai szabályait, a célközönség és az eladó stílusát. A szöveg minősége azt is jelzi, hogy mennyire szólítja meg az adott célközönséget. A célközönség megértése és a szöveg tartalmának ennek megfelelően való megfogalmazása rendkívül fontos.
  3. Egy jó minőségű szöveg nem csak informatív, de egyúttal érdekes is. A kreatív szöveg képes felkelteni a figyelmet és hosszú távon hat a célközönségre.
  4. A szöveg nem lehet túl hosszú vagy túl rövid, a lényeg a minőségen van.
  5. A szöveg legyen könnyen olvasható, azaz álljon jól elkülönített bekezdésekből, áttekinthető struktúrával és megfelelő betűmérettel.

És hogy mi a helyzet a hatékonyság mérésével?

Nos, ez többek között a válaszarány, a konverziós arány vagy az értékesítési volumen figyelembevételével történhet.

  • A válaszarány azoknak az embereknek az aránya, akik az üzenetre/posztra/cikkre reagáltak.
  • Hírlevelek esetében a megnyitási arány lesz beszédes.
  • A konverziós arány pedig azt mutatja meg, hogy a látogatók hány százaléka hajtott végre egy meghatározott célkitűzést, például vásárlást, feliratkozást vagy letöltést. Ez segít megérteni, hogy mennyire hatékony a marketingstratégia a konverziós folyamatban.
  • Az értékesítési volumen az értékesítések mennyiségére utal, azaz hogy mennyire hatékony az online marketingstratégia az értékesítések növelésében.

Nekem van olyan ügyfelem, aki állandóan az analitikát (Google Search Consol) bújja, és rendszeresen jelenti, éppen hogy áll az oldala, mely blogcikkek teljesítenek jól, hányan kattintottak, hány megrendelésük lett. Pedig neki nem is webshopja van. Szóval fontos, hogy valamennyire ebben a témában is otthon legyél, azaz legalább a Google Search Consol működésének nézz utána.

Ha pedig lenne kérdésed, nyugodtan keress meg itt vagy a Facebookon.


[1] SEO szövegírás 2023. Teljes útmutató, hogy jobban csináld (honlapszovegiras.hu)

Leave a Reply

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük