A kommunikációs terv 12 pontja a szövegíró szerint
Ha vállalkozó vagy, vagy az szeretnél lenni, akkor a legfontosabb dolgod a kommunikáció lesz. Hiszen néma gyermeknek nemhogy az anyja, de senki sem érti majd a szavát. Hogyan is szeretnél bármit eladni, a szolgáltatásodat kínálni, ha nem beszélsz róla, ha nem csinálsz hozzá marketinget?
A legtöbb embernek ez persze púp a hátán. Ráadásul a kommunikáció egy külön műfaj, pláne, ha az marketingkommunikáció. De épp itt jöhetünk mi, szövegírók megint a képbe. Persze csak akkor, ha magunk is konyítunk hozzá valamicskét.
Ha pedig igen, akkor számíts arra, hogy a szövegírónak rengeteg kérdése lesz hozzád. Bizony, érdemes felkötni a felkötni valót. Olyan csúnya szavakkal fog bombázni, mint a kommunikációs stratégia, a célok, a tervek, a célcsoport stb.
A Hogyan segít a szövegíró? című írásomban már utaltam a stratégia fontosságára, most azonban részletesen is belemegyek ebbe a kérdésbe. (Bocs, nem úszod meg.) Azt látom, hogy a legtöbb ügyfelem nem rendelkezik konkrét tervekkel, és addig én sem tudok érdemi kommunikációt összeállítani, amíg ez nem tisztázott. Ezért én mindig ezzel kezdem, aztán pedig a válaszok alapján összeállítom a kommunikációs tervet egy bizonyos időszakra. Hogy az mennyi, az az ügyféltől is függ.
Kommunikáció tervvel. Mi kell hozzá?
Beszélhetünk a témáról nagy általánosságban és egy-egy konkrétum kapcsán is. Máshogy kell ugyanis kommunikálni akkor, ha csak blogbejegyzésekre, közösségimédia-posztokra van szükséged (mert esetleg minden más már működik), vagy ha csak egy-egy DM levélre, hirdetésre vágysz. Ebben a cikkben most az előbbivel foglalkozom, amely persze nem zárja ki az esetleges reklámokat sem.
Tehát tegyük fel, hogy az üzletedet keresőoptimalizált blogbejegyzésekkel és gyakori posztolásokkal akarod fellendíteni. Ehhez a szövegírónak az alábbiakra lesz szüksége tőled:
- Ki a célcsoportod?
- Mi a terméked vagy a szolgáltatásod?
- Ha több terméked, szolgáltatásod van, melyiket kell inkább erősíteni?
- Hány blogbejegyzést szeretnél?
- Hány közösségimédia-posztra gondoltál?
- Hová szeretnél eljutni féléven belül a vállalkozásoddal?
- Melyek a rövidtávú és melyek a hosszútávú céljaid?
- Melyek azok a kulcsfontosságú szavak, amelyek a termékedet, szolgáltatásodat, téged jellemeznek?
- Tudunk-e ezekkel a szavakkal a blogbejegyzésekben operálni, vagyis írni róluk?
- Milyen konkrét terveid vannak a termékeddel, szolgáltatásoddal kapcsolatban az elkövetkezendő félévben? (Előadások, workshopok, könyvkiadás, vásározás stb.)
- Vannak-e olyan ünnepek, világnapok, amelyekhez szívesen csatlakoztatnád a kommunikációdat?
- Vannak-e olyan cégek, vállalkozások, márkák, amelyekhez kapcsolódni szeretnél?
Ilyenkor szoktak az ügyfeleim hátrahőkölni, fejet vakarni, néhanapján szívinfarktust kapni, vagy legrosszabb esetben visszalépni. Mert ez a 12 pont így, egyszerre sok, de vigasztaljon, hogy külön-külön sem egyszerű. (Ez van, na, nincs mit szépíteni a dolgokon.) És tudod, miért nehéz ez? Mert foglalkoznod kell magaddal. Mert tényleg mélyre kell ásnod, és látnod kell, ki vagy, mit akarsz és kb. hogyan.
Máté Brigitta Ötlettől a megvalósításig című könyvében olvastam a vállalkozói célok kapcsán, hogy “nagyon fontosak a kérdések (…), mivel ezeken gondolkodva, jegyzetelve találod meg az igazi, őszinte válaszokat” . És nagyon igaza van. A kommunikációs terv esetében sincs ez másként, hiszen az szerves része az üzletednek. Vagy legalábbis nagyon jó lenne, ha az lenne.
Hol hibázik a legtöbb vállalkozó a kommunikációjában?
Hány és hány esetben látok olyan posztokat céges oldalakon, amelyeknek szinte semmi közük sincs az adott vállalkozáshoz. Hányszor futok bele olyan megosztásokba, amelyek valaki más szakmai hozzáértését hangsúlyozzák ahelyett, hogy az ügyfél maga állna elő ilyen témákkal.
Ha mindig mások anyagait ajánlgatod, akkor hol marad a te hitelességed, a szakmai hozzáértésed? Tessék elkezdeni végre írni, vagy felkérni rá valakit! Például engem, ha már itt vagyok.
Sokan – ezen túlmenően – azért nem érnek el sikereket a napi posztjaikkal, írásaikkal, mert ad hoc módon, ötletszerűen posztolnak. Nem hangsúlyozhatom elégszer, ezzel nem megyünk semmire. Azt viszont tudnod kell, hogy a szövegíró nem fog győzködni. Az már tényleg nem az ő asztala.
A szövegíró vagy a kommunikáció felelőssége?
Sokat gondolkodtam arról, meddig terjed a szövegíró felelőssége? Mit tehetünk akkor, ha tökéletesen látjuk, hogy az ügyfél nem jól kommunikál (értsd nem stratégia mentén, nem SEO-san, nem hitelesen stb.). Vajon kössük-e az ebet a karóhoz, vagy engedjük el a kérdést, és írjunk úgy, ahogy azt ő szeretné?
Bevallom, én mindig elmondom a véleményemet, mert nem szeretem olyan dologhoz adni a nevem (még ha szellemszövegíró is vagyok),
- amely nem végiggondolt vagy
- amely mögött nincs igazi cél.
A leggyakoribb hiba
Sok ügyfél ott hibázik, hogy a posztok számában bízik: ha napi szinten kitesz valamit, akkor az hozza is majd a pénzt… Lópikulát. Ha az a valami egy nagy semmi, akkor többet árt, mint használ. Vannak, akik csak heti 2-3-szor posztolnak, mégis szépen növekszik a követőtáboruk. (Persze ez még nem jelenti automatikusan azt, hogy a bevételük is, de nagy az esély arra, hogy az új követők előbb-utóbb vásárolnak vagy igénybe veszik a szolgáltatásukat.)
Ehhez azonban nem elég a jó kommunikáció, a termékednek is annak kell lennie, és még meg is kellene vele találni egy cuki piaci rést. De ez már konkrét marketing és nem szövegírás.
Összefoglalva tehát:
- Legyen kommunikációs terved!
- Ne posztolj agyba-főbe céltalanul!
- Ne mások szakmai anyagaival villódz, inkább alkoss sajátot!
- Ha teheted és szükséges, keress meg egy szövegírót!
A lényeg tehát az, hogy a kommunikáció és azon belül a tartalomstratégia (kommunikációs terv) elengedhetetlen, sőt hatalmas szelete a vállalkozásodnak.
Rajtad áll, kezdesz-e vele valamit.